Izohelia kolorowana


 

Michał Kurc  AFRP

    

Izohelia kolorowana

 

   W roku 1982 postanowiłem zgłębić tajniki otrzymywania obrazów za pomocą techniki fotograficznej - izohelii. Tak się stało, że od wynalezienia tej techniki, upłynęło wówczas 50 lat. Moje próby przeprowadziłem posługując się powiększalnikiem, którym kopiowałem z negatywu obraz z różnym czasem naświetlenia na papier bardzo kontrastowy. Konieczne było użycie wywoływacza kontrastowego. Następnie, stykowo kopiowałem obraz z papieru na papier, zawsze z wyretuszowaniem plamek i tak otrzymane obrazy pozytywowe, pozbawione półtonów, reprodukowałem na negatyw. Następnie otrzymane obrazy negatywowe składałem w jeden obraz negatywowy i kopiowałem za pomocą powiększalnika na papier fotograficzny, przeważnie matowy. Największą trudnością było ustalenie czasów naświetlenia - stopniowania ilości szczegółów na pierwszych obrazach pozytywowych, które decydowały o ostatecznym obrazie końcowym. Np. w izohelii czterotonowej potrzeba było wykonać trzy pozytywy wyjściowe:

 

 

 

 

Po otrzymaniu tych obrazów należy je pozbawić szarości. Poniższe przykłady obrazów kontrastowych charakteryzuje czerń i biel i tak zostały reprodukowane.

 

        

   Negatyw po złożeniu trzech obrazów            Obraz po obróbce tonorozdzielczej

                  negatywowych                                                   (izohelia czterotonowa)

 

 


 

W roku 1992 naniosłem kolor kredką na obraz otrzymany w izohelii. Kopiowałem obrazy na papierze fotograficznym matowym. Mat pozwolił przyjąć kredkę i tak powstało ok. 70 prac izohelii kolorowanej. Obrazy charakteryzuje niepowtarzalność, jak także duże trudności z ich skopiowaniem i przetworzeniem na obraz cyfrowy. Postanowiłem jednak zaprezentować na stronie te, które są zbliżone do oryginałów. 

 

   

 

 

      

 

 

 


Copyright © design and photos by Michał Kurc