Fragment
pomnika Tytusa Działyńskiego założyciela Biblioteki Kórnickiej, która
działa od 1826 roku. Dzieło ojca kontynuował syn Jan. Ostatni właściciel, Władysław Zamoyski, wnuk Tytusa, w 1924 r. utworzył fundację „Zakłady Kórnickie”, przekazując Bibliotekę wraz z swymi dobrami narodowi polskiemu. Od 1953 r. biblioteka weszła w skład Polskiej Akademii Nauk.
Zamek
w Kórniku - jego historia jest ciekawie opisana na stronie Biblioteki Kórnickiej
PAN - Historia,
dlatego w galerii eksponuję moje fotograficzne spojrzenie - to co mnie zaciekawiło,
urzekło, spowodowało wiele emocji - zachęcam do odwiedzenia Zamku.
Spojrzenie z
zamkowej baszty na miasto. Na zewnątrz
mglisty, deszczowy dzień, a wewnątrz...
...już
schodząc
z baszty, koloryt okien pozwala zapomnieć o deszczu. Teraz kieruję się do
Pokoju Marii Zamoyskiej. Prowadzą do niego drzwi o bogatej snycerce.
Sufit o oryginalnych sztukateriach - geometrycznej plecionki orientalnej,
w części przyokiennej z napisem: Nie ma zwycięzcy nad Boga, który
był popularnym motywem inskrypcyjnym spotykanym w sztuce muzułmańskiej.
Pokój Marii
Zamoyskiej, - jest sentymentalnym wspomnieniem moich przeżyć rodzinnych
z roku 2004, związanych z zawarciem tu związku małżeńskiego mojego Syna z przeuroczą
Kórniczanką.
Jadalnia
- sala zwana także herbową z drewnianym kasetonowym stropem mieszczącym
w 71 skrzyńcach tarcze z herbami rycerstwa polskiego.
Po prawej stronie zaciekawił mnie obraz namalowany ok. 1754 roku portret kuzynki Tytusa Działyńskiego
- Augustyna Teofili z Działyńskich Szołdrskiej-Potulickiej (1714-1790), niezwykle zasłużonej dla Kórnika i Bnina, popularnie zwanej
Białą Damą.
Czarna
Sala - hall, po przebudowie w roku 1873 salon. Dowiedziałem się, że
wówczas cementową podłogę pomalowano czarną farbą i stąd przyjęła się nazwa Czarnej Sali. Obecnie jest pokryta biało-czarnym marmurem.
Przy oknie wiszą dwa efektowne obrazy - sceny parkowe z 2. połowy XVIII w. Na jednej z nich przedstawiono osiemnastowieczny widok Kórnika i Bnina.
Koło wyjścia na taras stoi stolik z pompejańską mozaiką z I w. n.e. przedstawiającą psa strzegącego domostwa (cave canem, czyli strzeż się psa) umieszczaną w przedsionkach antycznych domów rzymskich.
W głębi sali wiszą dwa owalne wizerunki: księcia Władysława Czartoryskiego (1828-1894), szwagra Jana Działyńskiego i wojewody chełmińskiego Jana Działyńskiego (1590-1648) z 2. ćwierci XVIII w.