Ława
neorenesansowa. Płaskorzeźba przedstawia bitwę krzyżowców z
Turkami (zdobycie Jerozolimy?).
Zamek
w Liwie - 2
...
W 1656 r. („potop”) i 1703 r. (wojna północna) Szwedzi zdobywali i plądrowali warownię, która po drugim najeździe popadła w ruinę. W 1782 r. starosta Tadeusz Grabianka zbudował na siedzibę kancelarii starostwa i sądu ziemskiego dwór barokowy, który spłonął w połowie XIX wieku.
Podczas II wojny światowej niemiecki starosta Ernst Grass zamierzał rozebrać ruiny zamku na cegłę. Zapobiegł temu młody archeolog Otto Warpechowski, przekonując starostę o krzyżackim rzekomo pochodzeniu zamku i doprowadzając do rozpoczęcia jego odbudowy. Prace renowacyjne, przerwane przez Niemców w 1944 roku, ukończono w 1961 r.
Obecnie zamek jest jednym z największych muzeów broni w Polsce, prezentując w swojej kolekcji broń białą, palną i drzewcową z XV-XX w. Muzeum szczyci się dużym zbiorem malarstwa i grafiki o tematyce batalistycznej, zawierającym dzieła m. in. Wojciecha i Jerzego Kossaków, Tadeusza Ajdukiewicza, Leona Kaplińskiego, Stefano Dell Belli, Eryka
Dahlberga...
Na
piętrze w korytarzyku - ZBROJA.
Kopia wykonana w XIX prezentuje paradny wariant zbroi
renesansowej. Stanowi ona uwieńczenie trwającej kilkaset lat
ewolucji zbroi rycerskiej. Zbroja pełna składa się z hełmu i
stalowych płyt okrywających ciało rycerza. Miejsca odsłonięte
chroniła plecionka kolcza. Waży ok. 30 kg. Blachy są dość
cienkie i grawerowane w piękne ornamenty o motywach
heraldycznych i roślinnych. Zbroje bojowe z grubszej blachy
mogły ważyć nawet dwukrotnie więcej.
Sala
I. Muszkiet - ręczna broń palna z zamkiem lontowym (widocznym na
fotografii), o wadze ok. 8 - 10 kg, ładowana odprzodowo, używana
od poł. XVI w. Przy strzale, ze względu na dużą wagę muszkietu,
opierano go na podpórce zakończonej widełkami - forkiecie. Długość
broni wynosiła średnio ok. 175 cm, kaliber 17 - 19 mm. Aby oddać
regulaminowo strzał z m. trzeba było wykonać 16 czynności (!) co
zajmowało ok. 1 minuty.
Widoczna makieta prezentuje wygląd zamku z pocz. XVI w. oraz akwarela
Kazimierza Wiszniewskiego "Ruiny Zamku w Liwie", rok 1934. Poza tym wystawione są tutaj hełmy, lufy muszkietów, łuki
kuszy...
W
następnej sali broń biała, pistolety i karabiny oraz KOLCZUGA
- pancerz wynaleziony przez Celtów w II w. p.n.e. Składa się ze
stalowych kółek splecionych ze sobą. Nazwa pochodzi od
starosłowiańskiego słowa kolco - kółko. Robiona ręcznie
kolczuga miała średnio od 10 do 25 tys. kółek. Prezentowany
egzemplarz posiada kółka połączone dodatkowo nitami. Kolczugę
noszono na grubym skórzanym lub watowanym kaftanie. Dobrze
chroniła przed ciosami bronią białą.
TARCZA
SIPAR - indyjska tarcza, przejęta z uzbrojenia perskiego,
metalowa lub skórzana, zwykle bogato zdobiona, tutaj przedstawione
zostały sceny walki drapieżników.
CZAPRAK
- tkanina turecka służąca jako podkładka pod siodło, czasem
zakładana na siodło. W jego wykonaniu przejawia się typowe dla
ludów koczowniczych dążenie do dekoracyjności
i bogactwa uprzęży oraz oporządzenia wierzchowca.
Wilhelm
Camphausen "Defilada po bitwie" z 1869 r.,
Dusseldorf. Przedstawia prawdopodobnie scenę po bitwie pod Lutynią
w 1757 r. kiedy to armia austriacka, dowodzona przez ks. Karola
Lotaryńskiego została pokonana przez Prusaków pod dowództwem króla
Fryderyka Wielkiego. Wskazują na to sztandary Austrii prezentowane
przez zwycięskich Prusaków i jeden z jeńców z orderem Złotego
Runa, nadawanego członkom rodów panujących (Karol Lotaryński ?).
W
kolejnej sali...
Powiększenie
fragmentu obrazu "Berezyna" >>>
...
widoczny fragment panoramy "BEREZYNA". Obraz
Wojciecha Kossaka (1857 - 1942), fragment panoramy malowanej wspólnie
z Julianem Fałatem w latach 1894 - 96. Panorama przedstawiała
przeprawę przez rzekę Berezynę resztek Wielkiej Armii
napoleońskiej w dniu 28 XI 1812 r. Ogromne płótno o
wymiarach 15 x 120 m wystawiono w Berlinie przy Herwarthstrasse.
Panorama prezentowana była także w Warszawie, Kijowie i Moskwie.
Wszędzie odnosiła wielkie sukcesy, ale nie znaleziono dla niej stałego
miejsca ekspozycji i od 1907 r. Kossak rozpoczął sprzedaż pociętch
fragmentów "Berezyny", zamalowując niektóre ich partie
i dodając pejzaż w tle. Tak było również z tym obrazem.
Powiększenie
obrazu >>>
I
kolejny duży obraz Kapitulacja Metzu. Obraz (olej, płótno) ukazujący jeden z ostatnich epizodów
walk wojny między Francją i Prusami o Alzację i Lotaryngię w 1870 r. -
kapitulację twierdzy Metz. Namalowany w 1886 roku przez
francuskiego malarza Emila Brisseta. Cechuje go duży realizm w oddaniu
szczegółów uzbrojenia i umundurowania żołnierzy (widoczne są m. in.
karabiny Chassepot z bagnetami M. 1866, szable, jeździec w kirysie,). Swobodny, szkicowy styl malowania wskazuje na wpływy
impresjonizmu.
W
tej sali można obejrzeć inne obrazy np. portret Tadeusza
Kosciuszki - replikę (?) obrazu Tadeusza Styki z roku 1913.
Widoczne meble - komplet krzeseł i dwa fotele w stylu Ludwika XVI
(koniec XVIII w.). Stolik w stylu Ludwika Filipa z I poł XIX
wieku. Używany był do gry w karty (po złożeniu blatu i zsunięciu
nóg zmieniał się w przyścienną konsolę).
Poza
tym miecze masońskie, kolekcje szabli polskich, szable i pałasze
francuskie, karabiny i sztucery myśliwskie... oraz eksponaty dotyczące
Bitwy pod Węgrowem w 1863 r.
Wieża,
a w niej sale wystawowe. W czasie sesji zdjęciowej obejrzałem
wystawę malarstwa Haliny Budziszewskiej pt. Akwarele oraz...
Powiększenie
>>>
...
widok z zamkowej wieży na Węgrów
- widoczne kościoły Jana Dobrogosta Krasińskiego.
Dziękuję
Panu Romanowi Postkowi Dyrektorowi Zamku Zbrojowni w Liwie za wyrażenie zgody na
wykonanie zdjęć i ich ekspozycję na mojej
stronie.
Opis
na podstawie informacji ze strony Zamek-Zbrojownia LIW
post scriptum
Sala
Rycerska w dniu 10 października 2007 roku.
JACOB
WEVER, "Scena batalistyczna", XVII w. - przedstawia prawdopodobnie bitwę pod Kamieńcem Podolskim, na co wskazuje charakterystyczny most łączący twierdzę z miastem.
10.10.2007 |