ekspozycje moich prac...



 

 


strona 1a


 

 

strona | 1 | 1a | 2 | 3 | 4 | 4a | 5 | 5a | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |

| 23 |

 

 


1995 - Jesień w parku


Galeria Hall" - Zamek w Liwie.

                        Plakat do wystawy Jesień w parku.

 


1995 -  "Pocztówki z Tatr"


Galeria m-wok Węgrowski Ośrodek Kultury

Praca z wystawy Pocztówki z Tatr - Stary Cmentarz na Pęksowym Brzyzku.


 

 

 


1995 - "Gwiazdki z komputera"


MDK Mińsk Mazowiecki. - (Wszystkie prace zaginęły)

 

 

 


1995 - Folder o Węgrowie


Folder wydany w grudniu 1995 roku; bez konsultacji ze mną - byłem autorem większości fotografii. Wydruk prac jak widać - niedbały. Podobnie postąpiono z pocztówkami, z ilustracjami moimi zdjęciami kalendarzy, planu miasta - wydanych przez Urząd Miasta Węgrowa. Dlatego zaniechałem współpracy w tego typu projektach. Rozważałem już (jeszcze nieśmiało z pewną dozą, że to niemożliwe...) popularyzację fotografii w Internecie.

 

Galeria z jednodniowego pleneru m.in. z tymi zdjęciami Węgrów'95:

 

 


1996 - WĘGRÓW


 

Wydawcy: Urząd Miejski w Węgrowie i Towarzystwo Miłośników Ziemi Węgrowskiej na 550_lecia Węgrowa - wznowienie folderu z przed 5 lat. Dokonano wydania poza moją wiedzą - byłem autorem zdjęć.

 


1996 - TREBLINKA


 Plakat wystawy Treblinka na Zamku  w Liwie - w galerii "Hall" - kwiecień 1996 r.

 


Dalsze wystawy:

1996 maj "Portrety ze starego albumu" - WOK
1996 czerwiec "Opowiadanie IV" - WOK
1996 wrzesień "Przemijanie" - WOK

1997 styczeń "Sobotni spacer" - WOK
1997 wrzesień "Porozumienie" - WOK
1997 październik "Treblinka w dwunastu obrazach" - WOK

 


1997 - Cmentarze Ziemi Liwskiej 


Wystawa zbiorowa członków WKF - Węgrowskiego Klubu Fotograficznego

Moja praca z wystawy Cmentarze Ziemi Liwskiej.

 ... i wernisaż w Galerii WIEŻA na Zamku w Liwie. Rok 1997. Na zdjęciach Koledzy: Roman Postek i Paweł Terlikowski.

 

Kolejne wystawy:

1997 listopad "Listopadowa impresja" - WOK
1997 grudzień "Pocztówki z Tatr" - WOK

 


1997 - Życie Warszawy - dodatek, Fotopanorama bit-ŻYCIE 


 

FOTOGRAFIA STEREOSKOPOWA

bit-ŻYCIE  17 listopada 1997 r.

 

Czarodziejskie okulary do zdjęć z głębią

 

Wszystkim miłośnikom fotografii chcielibyśmy przedstawić możliwość wykorzystania komputera do wykonywania fotografii trójwymiarowych. Za jego pomocą można tak obrobić normalnie wykonane zdjęcia, aby sprawiały wrażenie trójwymiarowych obrazów.

 

Krzysztof Jakubik

 

Zmysł wzroku (na podobnej zasadzie jak zmysł słuchu) umożliwia rozpoznanie odległości, w jakiej znajduje się obserwowany przez nas obiekt. Pozwala również dostrzec przestrzeń i ocenić wzajemne odległości przedmiotów w niej umieszczonych. Ta właściwość oczu i uszu — organów o dwukanałowej konstrukcji pozwała na lepszą orientację w otaczającym nas świecie i umożliwia bardziej złożone procesy poznawcze. Normalne fotografie umożliwiają obserwację sfotografowanego obiektu tylko w dwóch wymiarach. Aby otrzymać trzeci wymiar w fotografii, trzeba wykorzystać wspomnianą dwukanałowość konstrukcji oka ludzkiego. W tym celu należy wykonać tzw. stereopary. 

 

Stereopara. Fot. Michał Kurc

 

Stereopara to 

 

dwa zdjęcia 

 

tego samego obiektu. Na pierwszy rzut oka wyglądają one identycznie, ale po bliższym przyjrzeniu się można zauważyć, że każde z nich odzwierciedla rzeczywistość widzianą z innego punktu. Aby wykonać stereoparę, należy sfotografować obiekt do obserwacji, a następnie aparat przesunąć w prawo lub w lewo o tzw. bazę (6.5 cm — taki jest rozstaw oczu człowieka). Po przestawieniu wykonujemy drugie zdjęcie. W ten sposób otrzymujemy dwie fotografie tego samego przedmiotu. Później w ciemni wykonujemy odbitki o podstawie 6.5 cm, które kładziemy obok siebie (lub naklejamy na karton) i oglądamy za pomocą przeglądarki stereoskopowej. Zamiast przeglądarki do obserwacji można zastosować dwie soczewki o mocy 10 dioptrii. Osoby, które potrafią tak „przewracać" oczami, że widzą obraz z tzw. stereogramów, będą mogły obyć się bez przeglądarki. Do wykonania stereopary można także wykorzystać specjalny 

 

aparat stereoskopowy,

 
który ma dwa obiektywy i od razu wykonuje zdjęcia przesunięte o odpowiednią bazę. Innym rodzajem zdjęć stereoskopowych są anaglify. Efektem końcowym jest obraz trójwymiarowy, ale czarno-biały. Wykonanie anaglifu polega na umieszczeniu w jednym polu dwóch obrazów stereoskopowych w ten sposób, że każdy obraz jest jednobarwny, ale w różnym od siebie kolorze. Barwy są dopełniające, np. zielone i czerwone. Oglądanie ich odbywa się przez okulary z filtrami tej samej barwy co obrazy. Selektywność poszczególnych filtrów sprawia, że każde oko widzi właściwy obraz. Do wykonywania i

 
oglądania anaglifów

 
może posłużyć komputer. Eksperymentującemu miłośnikowi fotografii umożliwi on poszerzenie zaplecza sprzętowego. Jedynym warunkiem jest posiadanie komputera z graficznym systemem operacyjnym i kolorowym monitorem. Anaglify mają więcej zalet niż stereopary. Mogą być dowolnej wielkości, podczas gdy wielkość stereopary ograniczona jest przez bazę do 6.5 cm podstawy. Tworzenie anaglifów za pomocą komputera umożliwia dodatkowo szybką wizualizację efektu swojej pracy, można dokonać poprawek (np. wyostrzyć zdjęcie) i wydrukować taki plik graficzny. Przy drukowaniu należy jednak zwrócić uwagę na to, aby były dobrane odpowiednie barwy, bowiem nie wszystkie kolorowe drukarki idealnie odzwierciedlają kolory z monitora. Jedyną wadą anaglifów jest to, że przedstawiane za pomocą nich zdjęcia są czarno-białe. Do stworzenia anaglifu za pomocą komputera można użyć programu Paint Shop Pro (http://www.jasc.com). Należy zeskanować oba zdjęcia stereo-pary, z których chcemy stworzyć anaglif i nadać im nazwy „LEWY" i „PRAWY". Pierwsze z tych zdjęć trzeba wprowadzić do programu Paint Shop Pro i używając opcji Co-lors-Adjust-Red/Green/Blue tak zmienić odcień zdjęcia, aby na ekranie było widać tylko odcienie zielonego i czarne-go. korzystając z czerwonego filtru trzeba tak operować wartościami R/G/B, aby na ekranie było widać jednolitą ciemną szarość. Tak samo należy postępować ze zdjęciem „PRAWY", które musi mieć kolor czerwony (korygować za pomocą filtru zielonego). 

Zdjęcia zapisujemy na dysku. Jesteśmy już gotowi do stworzenia właściwego anaglifu. Oba zdjęcia trzeba wczytać do programu Paint Shop Pro. Później należy wybrać opcję Image-Arithmetic. W oknach „Source image #1" i „#2" powinny być nazwy plików „LEWY" i „PRAWY". Następnie trzeba w oknie Function wybrać opcję Difference i nacisnąć OK. Na ekranie pojawi się obrazek czerwono-zielony, lekko rozmazany. Wówczas należy przyłożyć do oczu 

okulary filtrujące 

 

i podziwiać stworzone przez siebie zdjęcie trójwymiarowe. Trzeba jeszcze wspomnieć, że aby tworzyć anaglify, niekoniecznie musimy bawić się w cały proces obróbki zdjęć czarno-białych. Można sfotografować interesujący nas obiekt (pamiętając o przesunięciu o bazę) używając filmu kolorowego, tak naświetlony film oddać do obróbki w laboratorium, a zdjęcia pozbawić, koloru podczas skanowania lub w programie Paint Shop Pro. Jak zdobyć okulary z filtrem do oglądania anaglifów? Można poszukać ich w sklepach lub na giełdach fotograficznych, można także zrobić je samemu. W tym celu należy przygotować szablon w kształcie okularów i dwa filtry — szkiełka lub plastiki (koloru zielonego i czerwonego) do umieszczenia w otworach. Jako filtry wykorzystujemy uszkodzone wkłady do reflektorów albo robimy/je sami (wystarczy dwie nie naświetlone, ale wywołane klatki fotograficznego filmu czarno-białego zabarwić na zielono i czerwono barwnikiem, np. do pisanek). jest to chyba najprostsza i najtańsza metoda.
 

 

>>> Dziękuję panu Michałowi Kurcowi, instruktorowi fotografii w Węgrowskim Ośrodku Kultury za udzielenie informacji. Osoby zainteresowane opisaną techniką mogą wysyłać listy e-mail pod adres: rafkurc@po-lbox.com

 


AI Bit Życie (lub Bit-Życie) to historyczny, bezpłatny, cotygodniowy dodatek o tematyce komputerowej, który ukazywał się w ramach popularnych dzienników regionalnych "Życie Warszawy", "Życie Częstochowy" i "Życie Radomskie" – był to dodatek skierowany do osób zainteresowanych nowymi technologiami i komputerami. 
Czym było: Bezpłatny dodatek gazety.
Treść: Artykuły, porady, recenzje z świata komputerów i technologii.
Dla kogo: Czytelników lokalnych dzienników (Warszawa, Częstochowa, Radom) zainteresowanych tematyką IT.
Charakter: Popularyzacja wiedzy o komputerach w latach, gdy rynek IT dynamicznie się rozwijał.

 


 


 


1998 - Bitwa pod Węgrowem


Opracowanie, projekt plakatu i katalogu: Michał Kurc.

 


1998 - Popularyzacja fotografii w Internecie


 

 

 


1998 - Pokonkursowa wystawa


 Podlaska wieś na starej fotografii

Wystawa -pokłosie konkursu, obrazująca Podlasie w okresie od XIX w. do 1944 r. Wykonałem ponad 300 reprodukcji i powiększeń oraz katalogi i plakaty. Przepiękny zbiór fotografii z tamtych lat. 

 


1998 - Wystawa CMENTARZE ZIEMI LIWSKIEJ


 Wystawa Cmentarze Ziemi Liwskiej Węgrowskiego Klubu Fotograficznego - w WOK 1998 r. *|

 

_____________________

*|Plakaty i katalogi do wystaw tu prezentowanych są mojego autorstwa.

 


1998 - WĘGRÓW PRZESZŁOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ MIASTA


W przedmowie do tego opracowania czytamy:
Dzieje Węgrowa znane są już dzięki monografii miasta i regionu opublikowanej w 1991 roku oraz wielu pomniejszym rozprawom i przyczynkom o charakterze naukowym, popularnonaukowym i wspomnieniowym. Niemniej, z uwagi na całkowite wyczerpanie nakładu monografii warto je przypomnieć choćby w skrótowej formie z podaniem selektywnej bibliografii...

Węgrów

- we wrześniu 1998 r.

Stanisław Grądzki 

Arkadiusz Kołodziejczyk

 


1998 - Liw '98


 Moje cyfrografie na wystawie na Zamku w Liwie - Galeria "Wieża"

Kolejna poplenerowa wystawa WKF. I tym razem poddałem konfrontacji fotografię klasyczną oraz moje cyfrografie (cfg).

TELEWIZYJNY
KURIER
WOJEWÓDZTW

(nagranie z listopada 1998 roku)
...
Michał Kurc członek rzeczywisty Fotoklubu RP instruktor Węgrowskiego Ośrodka Kultury swą przygodę z fotografią zaczął 37 lata temu. Pierwszym jego aparatem był poczciwy „DRUH”. Dziś posługuje się najnowszym sprzętem i komputerem. Przygotowuje prace do wystawy, która ma być otwarta przy końcu stycznia 1999 roku.

-„ Jestem na etapie przygotowywania prac do wystawy fotograficznej zatytułowanej "Liw 98", której wernisaż odbędzie się na Zamku w Liwie. Są to prace przedstawiające wieś – architekturę wiejską, ludzi tam żyjących. 

Chcę skupić uwagę odbiorcy na klimacie wsi, która odchodzi w zapomnienie, której może już nie ma - opuszczone domy, jakieś dróżki, po których już nikt nie chodzi.

 

Interesuję się przetwarzaniem cyfrowym obrazu, przez co wzmacniam efekt pokazania tego co zaobserwowałem, co utrwaliłem „DRUHEM”, a jutro... aparatem cyfrowym." 

 


Fotograficzna zakładka


Nietypowa, może pierwsza i jedyna tego typu wystawa w Polsce...

 

 

strona | 1 | 1a | 2 | 3 | 4 | 4a | 5 | 5a | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |

| 23 |

 

 


Copyright © design and photos by Michał Kurc